Köpvillkor


Betalning »
Leveransvilkor »
Ångerrätt »

Beställning
För att göra en beställning i vår webshop måste man vara 18 år och bosatt i Sverige. Vi säljer endast till privatpersoner via webshopen. Stockholms MC-Varuhus AB förbehåller sig rätten att neka kund ett köp.

Kunduppgifter
För att handla hos oss måste du ange uppgifter i samtliga fält som är obligatoriska vid kundregistreringen. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Varje gång du lägger en ny beställning hos oss ska du kontrollera att de angivna adressuppgifterna är aktuella. De personuppgifter du lämnar till oss, inklusive personnummer, används för orderhantering, fakturering, information och annat som syftar till att vår tjänst ska fungera så bra som möjligt. Vid misstanke om brott kan vi lämna uppgifter till polisen. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna ska rättas eller raderas.

Skadat gods
Är paketet skadat då du ska hämta det på ditt uthämtningsställe ska detta anmälas direkt vid uthämtningen. Finns möjlighet så öppna gärna paketet på plats och kontrollera att inget av innehållet saknas eller är skadat.

Felleverans
Om du har fått fel vara så kontakta oss via mail så hjälper vi dig att returnera varan. Vi står naturligtvis för returfrakten.

Reklamation
Skulle din vara visa sig felaktig direkt när du får hem den så byter vi ut den kostnadsfritt till ett nytt exemplar. Antingen så kommer du in till vår butik och byter ut den eller skickar den i retur med post, glöm inte att bifoga kopia på kvitto/faktura. Vi godkänner inte returer mot efterkrav utan du måste lägga ut för portot och informera oss om hur mycket du har lagt ut så återbetalar vi till dig. För varor som går sönder efter användning gäller villkoren i konsumentköplagen och i vissa fall frikostigare garantier från tillverkaren. Skulle din produkt gå sönder så ber vi dig kontakta oss för avhjälpande av fel. En förutsättning för att du ska kunna reklamera en produkt är att du har använt den på rätt sätt, inte belastat den mer än den är avsedd för och för det ändamål den är avsedd. För info om konsumentköplagen läs mer på www.konsumentverket.se.

Betalning

Klarna 
Vi samarbetar med Klarna som erbjuder betallösningar för e-handel.

Kortbetalning
Vi erbjuder kortbetalning med Visa, Mastercard och Maestro. Klarnas Kreditkortstransaktioner är 3-D Secure-skyddade. Alla Klarna-betalningar behandlas enligt European Revised Payment Services Directive (PSD2). Observera att även om kunder inom EU omfattas av dessa förbättrade europeiska regler, omfattas icke-EU-medborgare inte av detta direktiv.

Swish
Vi erbjuder betalning via Swish

Delbetalning 
Ibland kan det kännas bra att inte ta hela kostnaden på en gång. Med delbetalning betalar du alltid i en takt som passar dig.

Faktura
I vår butik har du möjlighet att välja faktura och betala hemma i lugn och ro.

Leveransvillkor

Lagerstatus
Lagerstatusen uppdateras normalt var tionde minut och kan då visa fel om en produkt säljs slut. Att en produkt visas som "I lager" betyder att det finns minst en i lager i vår butik, beställer du fler kan leveranstiden bli längre. Skulle beställning av slutsåld vara ske kontaktar vi dig och informerar om den nya leveranstiden. Du kan då välja att vänta på varan alternativt avbeställa produkten eller annulera hela ordern. Vi kan inte bli ansvariga att leverera en produkt som är slutsåld eller utgången ur sortimentet.

Leveranstid
Normal leveranstid för lagervaror är 2-3 vardagar med DHL Paket och 2-6 vardagar med post . Beställningsvaror har en leveranstid på 6-12 vardagar under förutsättning att de finns hemma hos leverantören. Beroende på leverantör kan leveranstiden vara längre vilket vi ej kan påverka. Skulle en produkt vara slutsåld se "lagerstatus" ovan. 

Leverans-/Transportansvar
Ovan angiven leveranstid är förväntad leveranstid och vi garanterar inte att produkterna kommer fram inom angiven tid då oförutsedda förseningar kan uppstå. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen, exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar. Vi står för transportrisken, dvs risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss.

Leveranssätt inom Sverige
Vi skickar dina varor med paket till ditt uthämtningsställe eller med brev beroende på varuslag, vikt och storlek. Om brevet är litet levereras det direkt i din brevlåda. I annat fall sker leverans till ditt uthämtningsställe. 

Frakt och expeditions kostnad
Våra fraktkostnader är beroende på varans vikt och storlek.

Fri frakt vid köp över 1400:-. På samtliga försändelser under 1400:- tar vi ut frakt och expeditionsavgift enligt nedan:

Brev 0<250 gr 49:- (maxvärde 250:-, vissa skrymmade artiklar skickas alltid med paket)
Brev 250<500 gr 59:- (maxvärde 500:-, vissa skrymmade artiklar skickas alltid med paket)
Paket 0kg>8kg 99:- (skrymmande artiklar kan vara dyrare)
Paket 8kg>12kg 129:- (skrymmande artiklar kan vara dyrare)
Paket 12kg>20kg 199:- (skrymmande artiklar kan vara dyrare)
Paket 20kg>30kg 299:-

Den verkliga fraktkostnaden visas alltid sedan du loggat in i kassan.
Vid köp av endast presentkort utgår ej frakt eller expeditionsavgift.

Ångerrätt

När du som konsument handlar i en affär har du ingen rätt enligt lag att ångra köpet. Om du däremot köper något av en telefonförsäljare, på Internet eller vid hemförsäljning, har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige. När du handlar varor på distans räknas ångerfristen från den dag då du har fått varan eller en väsentlig del av den. Distans- och hemförsäljningslagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp. En förutsättning för att kunna utnyttja ångerrätten är att varan ej ska vara brukad och förpackningen ska vara oskadad. Dock har du rätt att skada förpackningen så mycket som krävs för att du ska kunna undersöka varan. Ett undantag är videofilmer och dataprogram där förpackningen ej får vara bruten. Vid returen ska kopia av kvitto eller faktura bifogas.

Bytesrätt
Du har alltid rätt att byta varan t ex till annan storlek inom 14 dagar. Produkterna måste returneras i originalförpackning och får ej vara använda eller skadade. Kvitto eller kopia på faktura måste alltid bifogas. Du betalar alltid returfrakten och frakten till dig för den nya varan enligt våra priser. Har du möjlighet att personligen byta varan hos oss i butiken betalar du givetvis inga extra frakter. För att du ska kunna tillgodoräkna dig bytesrätten måste du kontakta oss inom 14 dagar från att du har tagit emot varan.

Returfrakten
Om du ångrar köpet får du själv betala returportot. Alternativt kan du personligen återlämna varan i vår butik utan extra kostnader.

Återbetalning
Vid utnyttjande av ångerrätten återbetalas priset för varan, ej frakt eller expeditionsavgift. Återbetalning till ditt kontokort/bankkonto sker senast 30 dagar efter att vi har emottagit varan. 

Rutin vid ångrat köp
Om du har ångrat ett köp via vår webshop så är det viktigt att du följer dessa anvisningar.
Antingen returnerar du varan personligen i vår butik inom 14 dagar från att du har tagit emot den och slipper kostnader för returfrakt, glöm inte att ta med ditt kvitto/faktura. Alternativt så kontakta oss inom 14 dagar från att du har tagit emot varan. Ring i första hand vardagar klockan 10,00-18,00 på telefonnummer 08-50620520 så kopplas du till vår tillbehörsavdelning. I andra hand kan du skicka ett mail till oss. Vi kommer därefter att bekräfta ditt ångrade köp inom två arbetsdagar. Får du ingen bekräftelse är det viktigt att du kontaktar oss via telefon. Du måste ha ditt kvitto/faktura till hands vid kontakten och kunna upplysa om kundnummer, ordernummer och vilka varor du vill returnera. När du har fått klart från oss så skickar du varan till oss väl förpackad med paket inom sju dagar från att du kontaktat oss och talat om att du vill häva ditt köp. Glöm inte att bifoga kopia på kvitto/faktura. Adressen är: Stockholms MC-Varuhus, Vårby Allé 53, 143 30 Vårby. Efter att vi har emottagit varan i oskadat och oanvänt skick så återbetalas likviden för varan inom 30 dagar till ditt köpkort/bankkonto.